Hur går jag tillväga vid ID-kapning?

Om du får uppgifter om att någon obehörig har tagit kreditupplysningar i ditt namn eller om du blivit utsatt för ett bedrägeri har du möjlighet att kostnadsfritt spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen. Polisanmäl bedrägerier så snart som möjligt och bestrid de felaktiga fakturorna, ring din bank och kontrollera dina konton. Har du blivit av med ett id-kort eller körkort måste du spärra det. Vänd dig till det företag eller myndighet som utfärdat kortet. Telefonnumret finns på baksidan av kortet, så en bra idé är att skriva ner detta innan något händer. Se checklista nedan för hur du går tillväga vid ID-kapning.

1. Bestrid fakturan

Om du fått en felaktig faktura, ring företaget som fakturan skickats ifrån och förklara att du inte ligger bakom köpet. Läs mer om hur du gör här.

2. Kontakta polisen

Ring 114 14 eller gå in på din närmaste polisstation och gör en polisanmälan om ID-kapning. Läs här för mer information

3. Spärra ditt personnummer för kreditupplysningar

Kontakta kreditupplysningsföretagen och lås ditt personnummer för kreditupplysningar:

4. Kontakta din bank

Kolla dina konton, krediter och kort så att inga oförutsedda händelser har skett. I så fall spärra dina kort.

5. Kontakta skatteverket

Ring tel. 0771-567567 och kolla din folkbokföringsadress. Någon obehörig kan ha ändrat den utan din vetskap.

6. Kontakta Svensk adressändring

Ring tel. 0771-97 98 99 och kolla att ingen eftersänt din post på felaktiga grunder.

7. Spärra ditt personnummer för digital handel

Spärra ditt personnummer hos Svensk Digital Handel - ring tel. 08-120 120 10

8. Kontakta ditt försäkringsbolag

Hos de flesta försäkringsbolags ingår ID-stöld och ID-kapning i hemförsäkringen. Undersök hur det fungerar hos ditt försäkringsbolag.